دندان های حساس

بازدید: 433 نفر
انتشار: 11 Aazar 1394
دندان های حساس

معمولا حساسیت دندان -که حساسیت شدید عاج دندان نیز نامیده می شود-می تواند به صورت ناراحتی دندان به طور دائم یا درد پس از خوردن غذای سرد,نوشیدن مایعات سرد یا تنفس هوای سرد مشخص شود.این مشکل در هر زمانی می تواند ایجاد شود.معمولا در فواصل سنی بیست تا چهل سالگی رخ می دهد. هر چند در سنین پایین تر و حتی بالاتر از هفتاد سالگی هم مشاهده شده است.شیوع آن در زنان بیش از مردان است.

علل حساسیت دندان:

۱. استفاده بیش از حد از دهان شویه

آیا دوست دارید نفستان بوی نعناع داشته باشد؟ اگر از دهانشویه برای این منظور به طور همیشگی استفاده می کنید ،دندان هایتان را مستعد حساسیت می کنید. دهانشویه های اسیدی ممکن است حساسیت ایجاد کنند. برای اطلاع از راه حل این مسئله با دندانپزشکان مشورت کنید.

۲ . خوردن غذاهای اسیدی

مصرف زیاد مرکبات و آبمیوه می تواند به مینای محافظ روی عاج آسیب بزند. بعد از خوردن این غذاها کمی پنیر با یک لیوان شیر بخورید تا اسید این غذاها را خنثی کند.

۳٫ سفید کننده های دندان با بعضی خمیر دندان ها

اغلب مردم لبخند سفید تر را دوست دارند. در بعضی اشخاص سفید کننده های دندان یا خمیر دندان های حاوی پروکساید می تواند باعث ایجاد حساسیت دندانی شود, اما این حساسیت اغلب موقتی است و با قطع مصرف از بین می رود.

۴ .تحلیل لثه

ریشه دندان ها هزاران تیوپ نازک به سمت عصب و بافت مغزی مرکز دندان دارد. ریشه ها زیر لثه و زواید استخوان فک محفوظ اند. اگر تحلیل لثه داشته باشید, لثه هایتان به سمت ریشه عقب نشینی می کند و این ریشه حساس, دندان را در معرض انواع تحریکات قرار می دهد.

۵.مسواک زدن شدید دندان

فکر می کنید اگر محکم تر مسواک بزنید,دندان هایتان تمیزتر می شود؟محکم مسواک زدن یا استفاده از مسواک سخت لثه ها را تحلیل می دهد و باعث می شود ریشه ها نمایان شوند. همچنین مینای تاج دندان را می ساید و عاج زرد رنگ زیرین نمایان می شود.سوراخ های میکروسکوپی عاج به گرما,سرما و شیرینی غذاها اجاره می دهند که عصب دندانهایتان را تحریک کند.

۶. انجام بعضی از درمان های دندانپزشکی

جرمگیری،جایگزینی روکش و ترمیم دندان ممکن است حساسیت موقت ایجاد کنند.اگر در این مورد نگران هستید،قبل از شروع درمان دندانپزشکی,با دندانپزشکان مشورت کنید.

۷ .ترک های دندان

جویدن یخ,آبنبات و داشتن پر کردگی های وسیع به ترک خوردن و شکستن دندان ها منجر می شوند. زمانی که دندان ترک خورده است،عصب داخل دندان با حرکت دو قسمت ترک خورده تحریک میشود. ورود باکتری به داخل ترک دندان با ایجاد التهاب در بافت مغزی دندان ایجاد درد می کند.

۸.ساییدن دندان یا داشتن دندان قروچه

مینا سخت ترین ماده بدن انسان است ,اما نه در مقابل ساییدن و دندان قروچه. در دراز مدت این عادات مینا را ساییده می کند و عصب دندان حساس می شود.محافظ دهان،تغییر عادات و حتی تغییر رژیم غذایی می تواند در این مورد کمک کننده باشد.

۹ .پوسیدگی دندان

پوسیدگی,بافت مغزی دندان را با عوامل آسیب رسان مثل گرما,سرما،شیرینی و حتی هوا مواجه می کند. بهداشت خوب دهان,مصرف درست غذا و ویزیت های منظم دندانپزشکی بهترین راه مقابله با ایجاد پوسیدگی است.

۱۰ . با دهان خود مهربان باشید

به تنهایی به قضاوت حساسیت دندان خود ننشینید. از دندانپزشک خود کمک و راهنمایی بگیرید. برای داشتن دندان های سالم و سفید شاید شما نیاز به یک تغییر در رسیدگی به دهان و دندانتان داشته باشید.مثلا تعویض مسواک,استفاده از خمیر دندان خاص یا استفاده از دهان شویه ها.

حضور در مطب:
زمان های حضور در مطب
شماره تماس:
01333116642
آدرس:
رشت - چهار راه گلسار - روبروي داروخانه شبانه روزي گلسار - ساختمان زكرياي رازي - طبقه پنجم