آنچه باید درباره دندان ها بدانید

بازدید: 693 نفر
انتشار: 31 Farvardin 1395
آنچه باید درباره دندان ها بدانید

حقایقی درباره سلامت دندان ها:مراقبت در منزل

چطور مینا از دندان محافظت می کند؟

مینا مانند پوسته تخم مرغ ،از بافت نرم درونی دندان محافظت می کند اما بر خلاف پوسته تخم مرغ،بسیار محکم است وسخت ترین ماده بدن انسان است.با بهداشت خوب دهان و دندانتان،آن را از آسیب های ناشی از جویدن ،گاز گرفتن و پوسیدگی محافظتش کنید.

چه موادی رنگ دندان ها را تغییر می دهد؟

مصرف قهوه،چای ،سیگار و مانند آنها به مرور زمان در لایه سطحی دندان ها رنگ زرد یا خاکستری ایجاد می کند.

جدای از این ،مینا رنگ سفید شفاف دارد .عاج زیرین مینا،از ورای مینا دیده می شود پس رنگ عاج هم می تواند دندان را تیره تر یا روشن تر نمایان کند.

از سایش تا پوسیدگی

هر چند مینا ماده سخت و محکمی است اما می تواند دچار سایش شود.اسید های موجئد در مواد غذایی و اسیدهای ترشح شده از باکتریها،سطح دندان را از بین می برند و سایش و پوسیدگی ایجاد می کنند.مینا همچنین ممکن است لب پر شود یا ترک دار شود.برخلاف استخوان ،مینا نمی تواند خودش را بازسازی کند ومتاسفانه آسیب های وارد به آن برگشت ناپذیر است.

پوسیدگی دندان و حساسیت دندان ToothCavites

وقتی مینا آسیب دید،لایه های درونی دندان به داخل دهان باز می شودو پوسیدگی آغاز می گردد.در این زمان دندان به سرما و گرما حساس تر می شود.خوردن یک بستنی یا قهوه داغ درد ابجاد می کند یا حداقل آزار دهنده است.

چطور باکتری به مینا صدمه می زند؟

بعد از خوردن غذا،باکتریهای داخل دهان شما،به سراغ قند و نشاسته غذا می روند و آنها را تبدیل به اسید می کنند که به دندان آسیب می زند یا باعث التهاب لثه می گردد.

اسیدهای موجود در سودا،آبمیوه و نوشیدنی ها همچنین مضر هستند و به مرور زمان سایش ایجاد می کنند .

مشکلات گوارشی مضر برای دهان

بعضی از بیماریها همچنین،به مینای دندان آسیب می رسانندمانند بولیمیا ،که دراثر تهوع ،اسید معده مکررا به دهان باز می گردد.

رفلاکس اسید،مشکلات معده و سایر شرایط مشابه ،مشکلات دندانی (سایش طوق دندانها)بوجود می آورند .

مشکلات همراه با دهان خشک

بزاق،اسید نشسته روی مینای دندان را مهار می کند و از آسیب رسیدن به مینا جلوگیری می کند.چنانچه خشکی دهان در اثر بیماریهای غدد بزاقی یا در اثر عوارض داروهای مصرفی ،اثر اسید روی دندان را ماندگار می کنند درنتیجه ،آسیب بیشتر می گردد.

دندان قروچه

دندان قروچه نیز باعث سایش مینای سطح جونده وبه مرور سایش و پریدگی مینای طوق دندان می شود.زمانی که شما خواب هستیدچون نمی توانید دندان قروچه را کنترل کنید اثرات منفی آن بیشتر نیز هست.از دندانپزشک خود سوال کنید شاید شما به محافظ دندانی در شب نیاز دارید.استرس خود را کاهش دهید دندان قروچه شما بهبود می یابد.

سایش مینا در کودکان

تحقیقات نشان می دهد که این عارضه در کودکان در حال افزایش است همچنین مصرف آب معدنی به جای آب از شیرآب چون فلوراید کمتر دارد به این مشکل دامن می زند.

نکاتی که لبخند شما را ایمن می کند

تحقیقات جدید نشان می دهند که باید حدودا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از خوردن و آشامیدن مسواک بزنید .این گذشت زمان به بزاق اجازه می دهد تا مواد معدنی را که در اثر اسیدها از سطح دندانها برداشته شده اند باز گرداند.از مسواک نرم و خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید.

همچنین می توانید کمی شیر بنوشید یا اندکی پنیر بعدغذا میلذ کنید تا اسیدهای داخل دهانتان را خنثی کنند.

جویدن آدامس های حاوی زایلیتول بعد غذا،با افزایش ترشح بزاق،اسید های دهان را خنثی می کند.

بهداشت دهان خود را بهبود ببخشید

از نخ دندان حتما استفاده کنید.از خلال دندان حتی الامکان استفاده نکنید.با ملایمت مسواک بزنید.مسواک با برس سخت ،سایش مینای دندان را افزایش می دهد.از دهانشویه ها و نیز از مواد سفیدکننده دندانها فققط تحت نظر دندانپزشک خود استفاده کنید و ویزیت های دوره ای با دندانپزشک داشته باشید.

.

حضور در مطب:
زمان های حضور در مطب
شماره تماس:
01333116642
آدرس:
رشت - چهار راه گلسار - روبروي داروخانه شبانه روزي گلسار - ساختمان زكرياي رازي - طبقه پنجم